Sari la conținut

Education for Romania

Obiectivul 5: Acces la cultură


Cultura este un factor determinant în creșterea calității vieții, făcând-o mai plină de sens, mai frumoasă și mai armonioasă. Pentru creatori, uneltele digitale pot să asigure o gestionare mai bună a resurselor, în timp ce pentru consumatorii de cultură, tehnologia poate reprezenta o cale ușoară prin care pot avea acces la producții artistice.

Raportul ”Acces la cultură” a fost realizat în anul 2024.


Introducere

Accesul la cultură este un drept fundamental, garantat prin legislația României, și reprezintă un pilon esențial în dezvoltarea individuală și socială. Conform Articolului 33 din Constituția României, accesul la cultură este garantat în condițiile legii, iar libertatea de a accede la valorile culturii naționale și universale nu poate fi îngrădită. Statul are obligația de a asigura păstrarea identității spirituale, sprijinirea culturii naționale, stimularea artelor, protejarea și conservarea moștenirii culturale, dezvoltarea creativității contemporane și promovarea valorilor culturale și artistice ale României în lume.

Accesul la cultură este influențat de o multitudine de factori care pot constitui bariere în calea participării publicului larg la o viață culturală bogată. Acestea includ mijloacele financiare și cheltuielile publice, integrarea socială, abilitățile și educația, izolarea geografică și socială, drepturile minorităților, drepturile culturale și libertatea de exprimare. Toate acestea au un impact semnificativ asupra accesului și consumului de cultură și necesită o abordare comprehensivă pentru a asigura o participare largă și echitabilă.

În România, sectorul cultural este reglementat prin diverse strategii și politici publice, inclusiv prin Strategia Sectorială în domeniul culturii pentru perioada 2023-2030. Aceste documente sunt concepute pentru a orienta dezvoltarea și promovarea culturii, susținând inițiativele culturale și facilitând accesul extins la produse și activități culturale. Cu toate acestea, strategia propusă încă nu a fost adoptată, situație similară cu SCPN 2016-2022 care de asemenea nu a fost aprobată. Lipsa unui cadru clar de obiective și direcții de acțiune la nivel național a contribuit la o deteriorare continuă a infrastructurii culturale în decursul ultimelor decenii. Acest aspect a dus la scăderea calității și a numărului de resurse umane implicate în domeniul cultural, precum și la o reducere constantă a consumului cultural în România.

CITEȘTE ÎN CONTINUARE


Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum
ore de cercetare
768
de probleme identificate
39
de ore de incubare
440
soluții depistate
25
de ore de prototipare
350

Actori principali în domeniu

Descoperă principalii actori care au un impact asupra culturii și care este rolul fiecăruia.

Vezi toți actorii

🟨 Probleme identificate

Strategii neimplementate și un sistem legislativ imprevizibil

Nota de Fundamentare a Strategiei Sectoriale 2023-2030 relevă că funcționarea și construcția domeniului cultural a fost, în general, inerțială, din cauza modificărilor Guvernamentale. „Fiecare nou Program de guvernare a reprezentat un moment T0 (zero) al acțiunii guvernamentale, lipsind continuitatea decizională și de acțiune” scrie în document. Fiecare program de guvernare a venit cu propria abordare, acțiunile fiind marcate de discontinuitate, iar sectoarele culturale bulversate de noi schimbări inoportune pentru a care nu au fost consultate.

Finanțarea sistemului cultural

Sectoarele cultural-creative au un important aport la economia României, reprezentând aproximativ 3.6% din PIB, conform Programului de Guvernare 2023-2024. De asemenea, din Planul Strategic Instituțional al Ministerului Culturii 2024-2027 reiese că această contribuție a crescut cu 71% între 2015 și 2019 (de la 18,9 miliarde de lei la 32,4 miliarde). Cultura contribuie concret la creșterea economică a țării, la crearea de locuri de muncă și la comerțul exterior. Cu toate acestea, până în 2016 nu au existat reglementări sau politici explicite pentru sectoarele culturale și creative, ci doar legi speciale pentru anumite segmente…

Infrastructura sistemului cultural

Deși România investește mai puțin de 1% din PIB în activități recreaționale, religioase sau culturale, ea se situează aproape de media europeană de 1,1% din PIB. Cu toate acestea, investițiile reduse și neunitare în sistemul cultural duc la o situație de precaritate evidentă în infrastructura sectorului. Din cercetarea noastră a reieșit că cele mai afectate spații sunt cinematografele și bibliotecile, însă nu sunt nici pe departe singurele categorii sectoriale afectate.

Resursele umane active în sectorul cultural

Accesul la cultură este imposibil fără existența unor produse culturale care să fie consumate, produse create și distribuite de persoanele care lucrează în sectorul cultural. Aceste persoane pot avea diferite roluri, de la creatorii produselor în sine, la persoane care sprijină dezvoltarea și transmiterea lor sau la acele persoane care lucrează pentru mentenanța administrativă și logistică a instituțiilor culturale. Cu toate acestea, mediul din România nu este întotdeauna unul prielnic pentru persoanele active în acest sector, lucru care afectează posibilitatea lor de a crea produse și activități culturale și reduce oferta disponibilă sau vizibilă pentru public. În această secțiune vom explora o parte dintre factorii principali care afectează resursa umană din sectorul cultural.

Publicul și oferta culturală

Publicul român se poate confrunta cu anumite dificultăți când vine vorba exercitarea dreptului la cultură, fie din cauza unei oferte uneori limitate sau cu o vizibilitate redusă, fie din cauza unor bariere fizice sau financiare. Secțiunea se limitează la o explorare asupra consumului publicului larg, fără a adresa specific sau exhaustiv toate categoriile și grupurile cu probleme specifice, spre exemplu persoanele instituționalizate (din protecția copilului, azile de bătrâni, închisori, etc.) sau persoanele din diaspora.

Educația culturală

Interesul pentru cultură și dorința de a consuma produse culturale se dezvoltă încă de la o vârstă fragedă și continuă să crească pe măsură ce persoana avansează în vârstă. O educație culturală timpurie este esențială pentru a întări acest interes și pentru a oferi o înțelegere mai profundă a diverselor forme de cultură și a etapelor procesului creativ.

Accesul și infrastructura culturală pentru persoanele cu dizabilități

Dreptul la cultură al persoanelor cu dizabilități și obligativitatea accesibilizării produselor și activităților culturale sunt stabilite atât prin intermediul Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cât și prin intermediul Strategiei Națională privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități pentru perioada 2022-2027. Însă, după cum este semnalat și de strategie, accesul la cultură al persoanelor cu dizabilități este deficitar. În secțiunea următoare vom explora dificultățile principale care limitează accesul, de la o ofertă cultură scăzută, la o infrastructură neaccesibilizată și un sprijin financiar scăzut.

Accesul cultural al grupurilor minoritare

Pentru a înțelege problemele legate de accesul la cultură al minorităților din România, este esențial să ne referim la contextul actual și cadrul legislativ al țării. Deși România poate fi privită la nivel european ca fiind o țară foarte „generoasă” din punct de vedere legislativ (constituțional) care garantează și oferă protecție drepturilor minorităților etnice naționale, o legislație specifică în acest sens nu s-a adoptat de legislativ sau Guvernul României cu privire la minoritățile naționale. Termenul folosit în această cercetare are o acoperire mult mai largă atunci când vorbim despre minorități, fie cele etnice, de gen sau minorități sexuale. Așadar, limitările analizei constau într-o scurtă incursiune asupra a două minorități, una etnică și una sexuală, respectiv comunitatea de romi și comunitatea de LGBTQI+.

Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum

🟡 Soluții proiectate

Descoperă soluțiile digitale pe care le-am conceput în cadrul programului și modurile în care ele pot să contribuie la schimbarea pe care ne-o dorim cu toții în România.

CulturAccess

Agregator incluziv de evenimente culturale

EduKITS

Kit-uri educaționale pentru profesori și lucrători culturali


Cultapetit

Spațiul cultural românesc în bitesizes

VoxCultura

Hub de resurse pentru comunicare culturală


Echo Story

Amplificarea experienței culturale prin explorare digitală

Cultura deschisă

Resurse pentru accesibilizarea produselor culturale


DisappeAR

Hartă AR interactivă a locurilor dispărute

Lecturapentrutoți.ro

Campanii virtuale de crowdfunding pentru cărți


LiteraTon

Infrastructura digitală pentru organizarea de Reading Challenges

Colibrari

Centru de resurse pentru biblioteci și bibliotecari


Raftul Digital

Management digital pentru fondul de carte

Vitrina virtuală

Constructor online de muzee virtuale


PortArt

Catalog al artiștilor emergenți

CulturConect Diaspora

Rețeaua digitală de întâlnire a organizațiilor culturale


MELOMO

Enciclopedia muzicală interactivă a minorităților

BusolaCulturală

Infrastructura digitală pentru organizarea de excursii cu scop cultural


CZL Cultural

Portal legislativ pentru sectorul cultural

VIC

Aplicație pentru managementul voluntarilor


ALEX

Raportare financiară mai ușoară pentru managerii culturali

Website Factory: ONG

Constructor de site-uri pentru sectorul cultural


Artizan Atlas

Promovare pentru comunitatea de meșteșugari și artizani din România

Lentila Rurală

Valorificarea și conservarea tradițiilor și obiceiurilor din satele din România


Azi la sat

Promovarea și centralizarea experiențelor și activităților tipic rurale

Gusturi Locale

Sprijin și ghidare pas cu pas pentru micii antreprenori din mediul rural


ReVita Urban

Catalog al spațiilor nefolosite de autoritățile publice

Susține pilonul Educație

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum

Acest site folosește cookie-uri

Pentru a-ți oferi o experiență bună de navigare, utilizăm fișiere de tip cookie. Dacă nu ești de acord cu utilizarea cookie-urilor, poți să îți retragi consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor prin modificarea setărilor din browser-ul tău.

Mai multe informații