Rolul fundamental al presei este acela de a monitoriza acțiunile factorilor de decizie, observând neregulile și informând publicul. „Câinele de pază al democrației” trece în ultimii ani printr-o perioadă de transformare și reinventare, fiind în căutarea acelor instrumente digitale prin care să poată răspunde exigențelor actuale.
Ne propunem să dezvoltăm soluții tehnologice care să vină în sprijinul jurnaliștilor, instrumente care pot fi utilizate în anchete, instrumente de comunicare sigură cu sursele sau de vizualizare a datelor.
Raportul ”Jurnaliști eficienți” a fost realizat în anul 2023.
Introducere
Adesea descris ca „un câine de pază al democrației” sau ca „a patra putere în stat”, jurnalistul are rolul de a informa publicul, într-un mod echidistant, despre evenimentele și subiectele de interes general care dau formă societății și influențează viața de zi cu zi a acesteia. Jurnalistul trebuie să fie o persoană integră, profesionistă, curioasă, scrupuloasă și dedicată, care urmărește interesul public și echipează cetățenii cu informațiile necesare pentru a-și pune întrebări, pentru a judeca ce se întâmplă în jurul lor și pentru a putea participa activ în comunitate.
În ultimii ani, însă, jurnalismul s-a confruntat la nivel global cu o criză. Raportul Global UNESCO pe această temă din 2021-2022 menționează că „aproximativ 85% din populația lumii a văzut un declin în libertatea presei în țările de rezidență, în ultimii cinci ani”. Jurnalismul se confruntă cu amenințări din direcții multiple, de la un model de business în schimbare la cenzură din ce în ce mai pronunțată, atât internă, cât și externă. Aceste tendințe globale se regăsesc și în cazul presei din România: o presă cu dificultăți semnificative în ceea ce privește resursele umane și financiare, unde formatele tradiționale, în special printul, pierd din ce în ce mai mult teren în fața online-ului. Îngrijorătoare este puterea disproporționată de influențare a informației pe care o au, din ce în ce mai mult, rețelele de socializare precum Facebook, Instagram, Tik Tok, Telegram, WhatsApp etc., tendință care crește riscul răspândirii de informații incomplete sau chiar false.
Dificultățile cu care se confruntă presa românească s-au intensificat în timpul crizei economice din 2008-2009. Aceasta a provocat tăieri bugetare manifestate de cele mai multe ori prin concedieri, salarii scăzute sau condiții precare de lucru. Situația din interiorul redacțiilor a determinat mai mulți jurnaliști să se separe de ele și să inițieze mici organizații proprii, punând bazele presei independente din România. Prima organizație de acest fel a fost Decât o Revistă (DoR), înființată în 2009 și operațională până în 2022. DoR a fost urmată de un număr de alte inițiative similare precum Dela0.ro sau Recorder. Chiar și după încetarea crizei, presa românească nu și-a revenit din punct de vedere economic și…
Susține pilonul Education for Romania
Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.
Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!
Actori principali în domeniu
Descoperă principalii actori care au un impact asupra jurnalismului din România și care este rolul fiecăruia.
🟨 Probleme identificate
Resursele financiare
La momentul actual, în România există patru surse principale de finanțare disponibile pentru jurnaliști: publicitatea comercială, publicul, publicitatea politică și granturi. Finanțarea prin publicitate este metoda tradițională și principală de finanțare a presei și se referă la venituri primite în schimbul includerii unor reclame pentru firme comerciale. Finanțarea din partea publicului se referă la abonamente – sume recurente plătite de consumator pentru a accesa conținut – sau la donații...
Resursa umană
Pe lângă resursele financiare, jurnalismul nu se poate desfășura fără resursa umană. Cu toate acestea, la momentul actual, în România, numărul jurnaliștilor activi este în scădere, iar redacțiile și organizațiile media sunt din ce în ce mai mici. În acest capitol vom explora în detaliu factorii non-financiari ce influențează resursa umană (sau absența ei), de la programul imprevizibil cu care se confruntă jurnalistul și până la funcțiile tot mai diverse pe care jurnalistul trebuie să le îndeplinească, efectele asupra sănătății mintale, cooperarea între jurnaliști.
Pregătirea profesională, dezvoltarea și mediul profesional
Pentru a-și putea desfășura activitatea în mod optim, un jurnalist are nevoie atât de o serie de aptitudini și cunoștințe, cât și de un mediu profesionist, deschis, în care să le pună în practică. La momentul actual, în România, există două tipuri de oportunități de educare și formare: publice și private. Cele publice se referă fie la facultățile de Jurnalism și/sau Științele Comunicării din anumite orașe mari ale țării (precum Bucureștiul) sau specializările de jurnalism existente...
Conținutul - produsele media
Atât resursele financiare, cât și resursele umane și aptitudinile menționate în capitolele anterioare sunt investite pentru a crea un produs media, fie că acesta este un articol scris, o emisiune TV, o emisiune radio sau diverse formate media digitale (spre exemplu, podcasturi). În realizarea acestui conținut, prioritatea principală a jurnalistului este interesul public – de a informa publicul într-un mod obiectiv, echidistant și contextual despre evenimentele și subiectele care influențează traiul și dezvoltarea cetățeanului și a societății.
Cititorii: publicul general
Așa cum am observat în capitolul anterior, conținutul și produsele media sunt strâns legate de publicul pentru care sunt create și pe care îl servesc. Conform Digital News Report 2023 (Institutul Reuters), cea mai folosită sursă de informare pentru români între 2017 și 2023 este mediul online (70%), urmat de televiziuni (61%), și, la distanță mare, de presa tipărită (10%). Deși radioul nu este inclus în raport, din interviurile cu experți și cercetări ulterioare reiese că el se situează între presa print și TV ca rată de utilizare.
Cadrul legal și relația cu autoritățile publice
Am discutat în secțiunile anterioare despre modul în care relația presei cu publicul general influențează gradul de consum al produselor media. Relația presei cu autoritățile publice și cadrul legal influențează ce poate fi produs, precum și informațiile și datele oficiale disponibile la care jurnalistul poate avea acces în documentarea materialelor. Amintim aici Legea 544 din 12 octombrie 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, esențială în desfășurarea activității jurnalistice, asigurând accesul acestora la date oficiale de interes.
Independența și integritatea presei
În mod tradițional, presa este descrisă ca a patra putere în stat, fiind denumită și „câine de pază” al democrației. Acest rol nu poate fi îndeplinit dacă jurnaliștii nu își pot desfășura activitatea în mod integru și independent, urmărind interesul public, fără influențe externe de ordin politic, editorial sau comercial. Realitatea de pe teren este adesea alta, iar în acest capitol explorăm acest aspect.
Susține pilonul Education for Romania
Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.
Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!
🟡 Soluții proiectate
Descoperă soluțiile digitale pe care le-am conceput în cadrul programului și modurile în care ele pot să contribuie la schimbarea pe care ne-o dorim cu toții în România.
Blooming Press
Portal de fundraising pentru jurnaliști și redacții
Fondul Presei
Agregator de oportunități de finanțare pentru jurnaliști
CrossReport
Platformă de colaborare între jurnaliști
Povestea Jurnalismului
Instrument educațional de istorie și realizări ale jurnalismului
Presa101
Centru de resurse educative pentru tineri jurnaliști
NeoReporter
Agregator de oportunități de dezvoltare pentru tineri jurnaliști
PIP (prosinpress.ro)
Portal de fundraising pentru jurnaliști și redacții
SchimbDeDate.ro
Platformă de schimb de date între jurnaliști
Acces544
Platformă de acces la date de interes public
Website Factory: Journalism
Instrument de creare de site-uri web pentru jurnaliști
Jurnakit
Agregator de instrumente digitale pentru jurnaliști
AdaptSoMe
Centru de resurse de adaptare la rețele de socializare pentru jurnaliști
Ce zice legea: Jurnalism
Centru de sprijin legal pentru jurnaliști
Presa pe Gânduri
Centru de sănătate mintală pentru jurnaliști
InfoCritic
Platformă de educație media
ABC Accesibilizare
Centru de resurse pentru accesibilizarea conținutului online
Susține pilonul Education for Romania
Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.
Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!