Sari la conținut

Education for Romania

Obiectivul 8: Jurnaliști eficienți


Rolul fundamental al presei este acela de a monitoriza acțiunile factorilor de decizie, observând neregulile și informând publicul. „Câinele de pază al democrației” trece în ultimii ani printr-o perioadă de transformare și reinventare, fiind în căutarea acelor instrumente digitale prin care să poată răspunde exigențelor actuale.

Ne propunem să dezvoltăm soluții tehnologice care să vină în sprijinul jurnaliștilor, instrumente care pot fi utilizate în anchete, instrumente de comunicare sigură cu sursele sau de vizualizare a datelor.

Raportul ”Jurnaliști eficienți” a fost realizat în anul 2023.


Introducere

Adesea descris ca „un câine de pază al democrației” sau ca „a patra putere în stat”, jurnalistul are rolul de a informa publicul, într-un mod echidistant, despre evenimentele și subiectele de interes general care dau formă societății și influențează viața de zi cu zi a acesteia. Jurnalistul trebuie să fie o persoană integră, profesionistă, curioasă, scrupuloasă și dedicată, care urmărește interesul public și echipează cetățenii cu informațiile necesare pentru a-și pune întrebări, pentru a judeca ce se întâmplă în jurul lor și pentru a putea participa activ în comunitate.

În ultimii ani, însă, jurnalismul s-a confruntat la nivel global cu o criză. Raportul Global UNESCO pe această temă din 2021-2022 menționează că „aproximativ 85% din populația lumii a văzut un declin în libertatea presei în țările de rezidență, în ultimii cinci ani”. Jurnalismul se confruntă cu amenințări din direcții multiple, de la un model de business în schimbare la cenzură din ce în ce mai pronunțată, atât internă, cât și externă. Aceste tendințe globale se regăsesc și în cazul presei din România: o presă cu dificultăți semnificative în ceea ce privește resursele umane și financiare, unde formatele tradiționale, în special printul, pierd din ce în ce mai mult teren în fața online-ului. Îngrijorătoare este puterea disproporționată de influențare a informației pe care o au, din ce în ce mai mult, rețelele de socializare precum Facebook, Instagram, Tik Tok, Telegram, WhatsApp etc., tendință care crește riscul răspândirii de informații incomplete sau chiar false.

Dificultățile cu care se confruntă presa românească s-au intensificat în timpul crizei economice din 2008-2009. Aceasta a provocat tăieri bugetare manifestate de cele mai multe ori prin concedieri, salarii scăzute sau condiții precare de lucru. Situația din interiorul redacțiilor a determinat mai mulți jurnaliști să se separe de ele și să inițieze mici organizații proprii, punând bazele presei independente din România. Prima organizație de acest fel a fost Decât o Revistă (DoR), înființată în 2009 și operațională până în 2022. DoR a fost urmată de un număr de alte inițiative similare precum Dela0.ro sau Recorder. Chiar și după încetarea crizei, presa românească nu și-a revenit din punct de vedere economic și…

CITEȘTE ÎN CONTINUARE


Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum
ore de cercetare
360
de probleme identificate
49
de ore de incubare
252
soluții depistate
16
de ore de prototipare
150

Actori principali în domeniu

Descoperă principalii actori care au un impact asupra jurnalismului din România și care este rolul fiecăruia.

Vezi toți actorii

🟨 Probleme identificate

Resursele financiare

La momentul actual, în România există patru surse principale de finanțare disponibile pentru jurnaliști: publicitatea comercială, publicul, publicitatea politică și granturi. Finanțarea prin publicitate este metoda tradițională și principală de finanțare a presei și se referă la venituri primite în schimbul includerii unor reclame pentru firme comerciale. Finanțarea din partea publicului se referă la abonamente – sume recurente plătite de consumator pentru a accesa conținut – sau la donații...

Resursa umană

Pe lângă resursele financiare, jurnalismul nu se poate desfășura fără resursa umană. Cu toate acestea, la momentul actual, în România, numărul jurnaliștilor activi este în scădere, iar redacțiile și organizațiile media sunt din ce în ce mai mici. În acest capitol vom explora în detaliu factorii non-financiari ce influențează resursa umană (sau absența ei), de la programul imprevizibil cu care se confruntă jurnalistul și până la funcțiile tot mai diverse pe care jurnalistul trebuie să le îndeplinească, efectele asupra sănătății mintale, cooperarea între jurnaliști.

Pregătirea profesională, dezvoltarea și mediul profesional

Pentru a-și putea desfășura activitatea în mod optim, un jurnalist are nevoie atât de o serie de aptitudini și cunoștințe, cât și de un mediu profesionist, deschis, în care să le pună în practică. La momentul actual, în România, există două tipuri de oportunități de educare și formare: publice și private. Cele publice se referă fie la facultățile de Jurnalism și/sau Științele Comunicării din anumite orașe mari ale țării (precum Bucureștiul) sau specializările de jurnalism existente...

Conținutul - produsele media

Atât resursele financiare, cât și resursele umane și aptitudinile menționate în capitolele anterioare sunt investite pentru a crea un produs media, fie că acesta este un articol scris, o emisiune TV, o emisiune radio sau diverse formate media digitale (spre exemplu, podcasturi). În realizarea acestui conținut, prioritatea principală a jurnalistului este interesul public – de a informa publicul într-un mod obiectiv, echidistant și contextual despre evenimentele și subiectele care influențează traiul și dezvoltarea cetățeanului și a societății.

Cititorii: publicul general

Așa cum am observat în capitolul anterior, conținutul și produsele media sunt strâns legate de publicul pentru care sunt create și pe care îl servesc. Conform Digital News Report 2023 (Institutul Reuters), cea mai folosită sursă de informare pentru români între 2017 și 2023 este mediul online (70%), urmat de televiziuni (61%), și, la distanță mare, de presa tipărită (10%). Deși radioul nu este inclus în raport, din interviurile cu experți și cercetări ulterioare reiese că el se situează între presa print și TV ca rată de utilizare.

Cadrul legal și relația cu autoritățile publice

Am discutat în secțiunile anterioare despre modul în care relația presei cu publicul general influențează gradul de consum al produselor media. Relația presei cu autoritățile publice și cadrul legal influențează ce poate fi produs, precum și informațiile și datele oficiale disponibile la care jurnalistul poate avea acces în documentarea materialelor. Amintim aici Legea 544 din 12 octombrie 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, esențială în desfășurarea activității jurnalistice, asigurând accesul acestora la date oficiale de interes.

Independența și integritatea presei

În mod tradițional, presa este descrisă ca a patra putere în stat, fiind denumită și „câine de pază” al democrației. Acest rol nu poate fi îndeplinit dacă jurnaliștii nu își pot desfășura activitatea în mod integru și independent, urmărind interesul public, fără influențe externe de ordin politic, editorial sau comercial. Realitatea de pe teren este adesea alta, iar în acest capitol explorăm acest aspect.

Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum

🟡 Soluții proiectate

Descoperă soluțiile digitale pe care le-am conceput în cadrul programului și modurile în care ele pot să contribuie la schimbarea pe care ne-o dorim cu toții în România.

Blooming Press

Portal de fundraising pentru jurnaliști și redacții

Fondul Presei

Agregator de oportunități de finanțare pentru jurnaliști


CrossReport

Platformă de colaborare între jurnaliști

Povestea Jurnalismului

Instrument educațional de istorie și realizări ale jurnalismului


Presa101

Centru de resurse educative pentru tineri jurnaliști

NeoReporter

Agregator de oportunități de dezvoltare pentru tineri jurnaliști


PIP (prosinpress.ro)

Portal de fundraising pentru jurnaliști și redacții

SchimbDeDate.ro

Platformă de schimb de date între jurnaliști


Acces544

Platformă de acces la date de interes public

Website Factory: Journalism

Instrument de creare de site-uri web pentru jurnaliști


Jurnakit

Agregator de instrumente digitale pentru jurnaliști

AdaptSoMe

Centru de resurse de adaptare la rețele de socializare pentru jurnaliști


Ce zice legea: Jurnalism

Centru de sprijin legal pentru jurnaliști

Presa pe Gânduri

Centru de sănătate mintală pentru jurnaliști


InfoCritic

Platformă de educație media

ABC Accesibilizare

Centru de resurse pentru accesibilizarea conținutului online

Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 13 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum

Acest site folosește cookie-uri

Pentru a-ți oferi o experiență bună de navigare, utilizăm fișiere de tip cookie. Dacă nu ești de acord cu utilizarea cookie-urilor, poți să îți retragi consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor prin modificarea setărilor din browser-ul tău.

Mai multe informații