Sari la conținut

Education for Romania

Obiectivul 4: Școli sigure și bine administrate


Mediul în care un elev se formează are o importanță determinantă pentru viitorul lui, nu doar prin ceea ce se întâmplă la ore ci și prin felul în care școala trebuie să reprezinte un loc sigur, adecvat și gândit pentru a sprijini procesul de învățare. Felul în care școlile sunt administrate poate fi îmbunătățit cu ajutorul tehnologiei, pentru a le face să fie spații mai sigure, ferite de amenințări pentru elevi, în care bullying-ul nu este tolerat, iar atmosfera generală încurajează învățarea în spirit colegial.


Acest raport a fost lansat public în data de 8 septembrie 2022 la Cărturești Modul. Vezi aici înregistrarea.
Lansare Raport: Școli sigure și bine administrate

Introducere

Puține sunt lucrurile față de care avem consens în societatea românească. Dar suntem cu toții de acord că educația este cea mai sigură și necesară investiție pentru viitor. Cu toate acestea, domeniul educației rămâne unul dintre cele într-o permanentă căutare de soluții pentru probleme din ce în ce mai multe și mai diverse. Iar unele dintre aceste probleme își au rădăcina chiar în locul de unde pornește actul educațional - în școală.

Și dacă tot ne-am îndreptat atenția spre școală, am început cu partea de învățare. Echipele noastre au petrecut sute de ore cercetând domeniul și stând de vorbă cu cei care se ocupă de el zi de zi - actorii instituționali, cei din sala de clasă, din cancelarie și cei din societatea civilă.

Am propus nouă soluții digitale care să răspundă, pe de o parte, nevoii de o mai bună utilizare a resurselor de către cei care administrează școlile și, pe de altă parte, nevoii fiecărui elev de a se simți în siguranță, într-un mediu prielnic învățării și dezvoltării armonioase.

Am văzut în ultimii ani cum tehnologia, adoptată la scară largă a produs efecte nocive asupra celor care o utilizează în exces - deficit de atenție, expunere la informații false / nocive, creșterea fenomenului de bullying. La Code for Romania ne mândrim cu faptul că de șapte ani scoatem în evidență fața luminoasă a tehnologiei și capacitatea ei de a face bine în societate. Acesta este al patrulea raport din domeniul educației și, pe măsură ce programul Civic Labs avansează, începem să avem o imagine de ansamblu nu doar asupra problemelor educației din România, dar și a felurilor în care putem face bine. Pentru elevi, pentru profesori, pentru părinți și, în fond, pentru felul în care ziua de mâine va arăta pentru noi toți.


O școală sigură și bine administrată ar trebui să fie o școală în care elevii învață abilitățile de care au nevoie în viață, în care merg cu plăcere, se simt în siguranță și în care predomină o stare generală de bine ce stimulează curiozitatea și dorința de dezvoltare. Un climat benefic pentru succesul școlar cuprinde atât o infrastructură sigură și adecvată, cât și o atmosferă prielnică ce încurajează procesul educațional. Prezentul raport urmărește identificarea problemelor care împiedică multe dintre școlile românești să fie …

CITEȘTE ÎN CONTINUARE


Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 12 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la o educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum
ore de cercetare
410
de probleme identificate
38
de ore de incubare
260
soluții depistate
9
de ore de prototipare
400

Actori principali în domeniu

Descoperă principalii actori care au un impact asupra mediului școlar și care este rolul fiecăruia.

Vezi toți actorii

🟨 Probleme identificate

Managementul educațional se confruntă cu probleme sistemice

Managementul educațional al școlilor din România este puternic afectat de politizarea funcțiilor de conducere de la nivelul sistemului de învățământ, cât și de cadrul legal inconsistent în ceea ce privește descentralizarea, relațiile și atribuțiile dintre multitudinea de actori implicați în proces. Mai mult decât atât, carențele la nivelul colectării și utilizării datelor într-un mod inadecvat îngreunează crearea unei viziuni unitare la nivel de sistem care să răspundă la nevoile reale ale școlilor.

Structurile din administrația școlilor nu sunt funcționale

Administrarea școlilor este asigurată de activitatea mai multor actori. La nivelul fiecărei școli directorul are un rol executiv, iar consiliul de administrație este responsabil pentru luarea celor mai importante decizii. Consiliul profesoral este un organ de decizie format exclusiv din cadre didactice, la care se adaugă și comisii cu rol consultativ, care emit recomandări sau eliberează avize. În următorul capitol vom detalia problemele identificate în procesul de …

Infrastructura școlară este subdimensionată și neadecvată, afectând negativ mediul de învățare

O școală sigură, care promovează învățarea și dezvoltarea, are nevoie să fie adecvată din punct de vedere al infrastructurii igienei și siguranței. Școlile românești se confruntă cu o serie de problemele care pleacă de la deficiențe în atingerea standardelor minime de funcționare, dar și de la lipsa unei planificări adecvate pentru dezvoltarea infrastructurii școlare care să răspundă în mod real la nevoile demografice. Problemele legate de infrastructură sunt mai vizibile…

Atmosfera mediului de învățare nu încurajează starea de bine

Există studii internaționale care indică faptul că atmosfera mediului școlar influențează în mod activ performanța și starea de bine a elevilor (Kutsyuruba et al., 2015). De aceea, este important ca aceasta să încurajeze învățarea pentru a stimula elevii și a-i ajuta să performeze. În acest capitol vom descrie pe larg problemele legate de atmosfera din mediul de învățare din România.

Gradul de incluziune în școlile din România este scăzut

Incluziunea este un atribut pe care ar trebui să îl aibă o școală considerată sigură. O școală incluzivă ar trebui să fie adaptată la nevoile fiecărui elev, să fie sigură și primitoare pentru toate categoriile inclusiv cele vulnerabile sau la risc de excluziune socială (copii cu dificultăți financiare, copii de etnie romă, copii cu dizabilități etc).

Siguranța școlilor este deseori pusă în pericol de lipsa măsurilor de prevenție și gestionare a riscurilor

Un mediu adecvat pentru învățare nu este de ajuns să satisfacă doar nevoile de bază, dar mai mult decât atât, ar trebui să fie un mediu în care toți cei care fac parte din el trebuie să se simtă în siguranță, atât în cazul în care apare un fenomen neprevăzut, dar și din prisma relațiilor cu celelalte persoane care fac parte din ecosistem. Atât fenomenele legate de violența, care este tot mai comună din școli, cât și legate de superficialitatea cu care este tratată pregătirea …

Implicarea comunității în dezvoltarea școlilor este limitată

Școlile reprezintă o componentă importantă a oricărei comunități, care au nevoie de implicare acesteia pentru a se dezvolta. Studiile internaționale arată că o implicare activă a comunității aduce beneficii dezvoltării școlilor, precum scăderea ratei de abandon școlar (McAlister, 2013). Astfel, de cele mai multe ori, deși școlile au nevoie de ajutor pentru a funcționa și a se dezvolta, aceste nevoi nu sunt vizibile pentru comunitate, parte din lipsa aptitudinilor directorilor de…

Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 12 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la o educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum

🟡 Soluții proiectate

Descoperă soluțiile digitale pe care le-am conceput în cadrul programului și modurile în care ele pot să contribuie la schimbarea pe care ne-o dorim cu toții în România.

IncluzivEd

Platforma pentru crearea de lecții adapte pentru copiii cu cerințe educaționale speciale

School HUB

Toate soluțiile Code for Romania pentru management școlar într-un singur loc


SIA: Catalogul digital

Soluție open-source de catalog digital pentru toate școlile

EVA: Asistent consultare

Soluție open-source pentru consultare și luarea deciziilor la nivelul școlii


LIA: Asistent administrare

Soluție open-source pentru administrarea eficientă a școlii

EDU Lead

Acces la resurse de dezvoltare pentru directori de școală


WELLGen

Soluție pentru gestionarea stării de bine la școală

Rescue Play

Instrumentul care pregătește elevii pentru situații de urgență


Safe Breaks

Sprijin pentru o școală fără bullying

Susține pilonul Education for Romania

Fii parte din coaliția de finanțatori care susțin construcția și mentenanța soluțiilor dedicate rezolvării problemelor din educație. 12 soluții sunt deja live. Alături de tine putem să le transformăm pe toate celelalte în realitate pentru a completa și consolida infrastructura de soluții digitale de care organizațiile neguvernamentale, autoritățile și toți românii au nevoie pentru șansa la o educație de calitate.

Dacă reprezinți o companie și vrei să devii unul dintre partenerii strategici în misiunea noastră, trimite-ne chiar astăzi un mesaj și hai să lucrăm împreună!

Scrie-ne acum

Acest site folosește cookie-uri

Pentru a-ți oferi o experiență bună de navigare, utilizăm fișiere de tip cookie. Dacă nu ești de acord cu utilizarea cookie-urilor, poți să îți retragi consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor prin modificarea setărilor din browser-ul tău.

Mai multe informații