Raluca Dascălu (JYSK România) despre digitalizare, mediu și societatea civilă
Autor: Code for Romania
Începând din toamna lui 2020, „autostrada” digitalizării mediului are un partener important - JYSK România. De curând am lansat cu sprijinul lor două rapoarte privind măsurarea și reducerea poluării. Colaborarea noastră continuă, JYSK România fiind în continuare sponsorul domeniului „mediu” în acest an, în care cercetăm, prototipăm și testăm soluții digitale pentru reciclarea și managementul deșeurilor. Am stat de vorbă cu Raluca Dascălu, communications manager a companiei despre importanța digitalizării, despre parteneriatul nostru și despre acțiunile pe care JYSK România le desfășoară în zona de mediu.
Cât de importantă este digitalizarea din punctul de vedere al acțiunilor strategice JYSK pentru viitor?
JYSK a investit foarte mult în digitalizare și în perfecționarea continuă a sistemelor pe care le folosim. În Retail, datele sunt extrem de importante. Dacă, înainte, datele ne ajutau să privim înapoi, să evaluăm și să vedem cum putem deveni mai buni, acum digitalizarea ne poate ajuta și să prevedem ce se va întâmpla în viitor. Fiecare departament din companie lucrează cu unelte digitale specifice, care ne ajută să planificăm mai bine activitatea, să ne folosim mai eficient resursele, să evaluăm, să estimăm mai bine ce produse și ce servicii își doresc clienții noștri și, în final, să avem clienți mulțumiți.
Procesul de transformare digitală este unul continuu, pentru că atât tehnologia, cât și nevoile companiilor și ale clienților evoluează foarte repede.
Digitalizarea poate însemna lucruri diferite pentru fiecare companie. Cum poate Code for Romania să contribuie la nevoile de mediu ale României din perspectiva JYSK?
O să facem o paralelă cu felul în care lucrăm noi. În momentul în care am decis că trebuie să ne concentrăm eforturile pe reducerea impactului asupra mediului, am știut că trebuie să ne stabilim niște obiective cuantificabile atât ca valoare, cât și în timp. Pentru a stabili aceste obiective, trebuia mai întâi să avem date despre unde ne aflăm în acest moment. Timp de mai multe luni am adunat date și le-am analizat. De exemplu, am făcut o analiza a amprentei de carbon pe care o avem în prezent, folosind un tool digital special care măsoară input-ul și output-ul economic, precum și toate procesele care au loc pe parcursul ciclului de viață al unui produs. Știind unde suntem acum, am putut să ne stabilim unde vrem să fim în viitor: să reducem cu 50% emisiile de carbon până în anul 2030, obiectivul final fiind de a avea o amprentă de carbon neutră.
La nivel de țară, dacă ne dorim să reducem impactul asupra mediului, România trebuie să plece de la date, să măsoare indicatori specifici care ne arată unde suntem acum. După analiza datelor, instituțiile responsabile ar trebui să stabilească niște obiective care trebuie atinse, apoi să măsoare în permanență cum evoluează acești indicatori și cât de aproape suntem, ca țară, de atingerea acestor obiective. Code for Romania știe că datele sunt extrem de importante și că pe baza lor putem lua decizii mai bune. Soluțiile propuse la finalul cercetării despre măsurarea și reducerea poluării sunt foarte utile atât pentru autorități, cât și pentru ca fiecare dintre noi, individual, să poată acționa mai sustenabil. Digitalizarea oferă acces facil la date, oferă transparență, ajută la o comunicare mai bună între cetățean și instituțiile statului sau între organizații și face ca lucrurile să funcționeze mai eficient, economisind timp și resurse.
Code for Romania face momentan o analiză comprehensivă a poluării din România. Cum pot fi practicile de sustenabilitate aplicate de JYSK integrate într-o strategie de bune practici antipoluare pentru sectorul privat?
În sectorul privat există de mulți ani un interes crescut pentru implementarea unor practici antipoluare. Orice activitate economică are un impact asupra mediului, de aceea este important ca organizațiile să își dorească să fie responsabile și să acționeze în această direcție. În prezent există destul de multe evenimente, videoconferințe și întâlniri în care reprezentanți ai companiilor și societății civile fac schimb de experiență, dezbat subiecte precum economia circulară, mobilitatea urbană, biodiversitatea și multe alte teme care țin de mediu.
În funcție de domeniul în care activează fiecare companie, accentul trebuie pus pe acele activități care au cel mai mare impact asupra mediului. În cazul nostru, o preocupare extrem de importantă se referă la procesul de producție. Introducem în sortiment din ce în ce mai multe produse realizate din materiale mai sustenabile – bumbac organic, bumbac reciclat, poliester și plastic reciclat. Materialele au o serie de certificări internaționale care atestă faptul că provin din surse mai sustenabile și că sunt realizate responsabil, precum etichetele FSC, Global Recycle Standard sau Made in Green by Oeko-Tex.
Cum decurge colaborarea voastră cu mediul ONG din România și cum vedeți felul în care arată societatea civilă în prezent?
Avem parteneriate pe termen lung cu mai multe ONG-uri din România, care sprijină cauze sociale, de mediu, educație și sănătate. Credem în parteneriatele pe termen lung, pentru că schimbările vin în timp. ONG-urile pe care le susținem au strategii pe termen lung și reușesc să folosească resursele în așa fel încât impactul să fie cât mai mare. Menționăm aici parteneriatele noastre cu Hope and Homes for Children România, Unicef, Comitetul Național Paralimpic Român și Plantăm fapte bune în România.
Societatea civilă are un rol extrem de important în România, pentru că dă o direcție pozitivă pentru societate în ansamblu. Noi susținem ONG-uri ale căror proiecte sunt un exemplu de bune practici pentru instituțiile statului. Proiectele cu impact sunt cele care, la un moment dat, pot fi preluate de autoritățile responsabile și implementate la nivel național. Când o inițiativă devine parte din politicile publice, atunci șansele de schimbare sunt mai mari.
Ce impact a avut pandemia în implicarea JYSK în cadrul acțiunilor din societatea civilă?
Anul trecut, pe vremea aceasta, nu eram siguri cum vor decurge lucrurile. Am reușit însă să continuăm toate parteneriatele pe care le aveam cu ONG-urile partenere. În toamnă am adăugat și parteneriate noi, precum cel cu Code for Romania și WWF-România. Cele două proiecte noi pe care le susținem sunt legate de protecția mediului și vin în completarea acțiunilor de mediu pe care le făceam deja, precum împăduririle din cadrul parteneriatului cu Plantăm fapte bune în România.